سیستم دیفراست یخچال چیست و ممکن است چه مشکلاتی پیدا کند؟

یکی از مهمترین وسایل آشپزخانه که با پیشرفت تکنولوژی دچار تغییر و تحول گسترده‌ای شده یخچال فریزرها می‌باشند. کار آشپزخانه‌ها بدون یخچال لنگ می‌زند. سال‌هاست که یخچال در نگهداری مواد غذایی به بشر کمک کرده و می کند. اگر به خاطر داشته باشید، در یخچال‌های قدیمی حتی بعضی از امروزی‌ها، به دلیل رطوبت ایجاد شده از مواد غذایی و سرما برفک ایجاد می‌شد. اما در یخچال‌های امروزی از سیستم یخ زدایی برفک‌ها که به سیستم دیفراست یخچال و نوفراست معروف است، استفاده می‌شود. بنابراین اگر یخچال فریزر شما خوب کار نکند و خراب شود، بسیاری از کارهای روزانه‌تان عقب می‌افتد. در این مقاله قصد داریم در مورد دیفراست و مشکلات آن صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

سیستم دیفراست چیست؟

دیفراست به معنی یعنی یخ زدایی می‌باشد. این سیستم در بعضی از سیستم‌های  تبرید، مانند یخچال‌ها برای آب کردن برفک‌های اواپراتور یا همان پنل‌های خنک کننده استفاده می‌شود. وظیفه این سیستم از بین بردن برفک‌های ناشی از رطوبت مواد غذایی است. در یخچال‌های قدیمی افراد برای از بین بردن برفک یخچال‌ها مجبور به خاموش کردن یخچال بودند، تا برفک‌ها آب شوند و بیرون بریزند. اما از آنجایی که این کار علاوه بر وقت گیر بودن، باعث فاسد شدن مواد غذایی می‌گردید، بالاخره تولیدکنندگان با اضافه کردن قطعاتی به یخچال‌ها تحت عنوان سیستم یخ زدایی، تلاش در رفع این مشکل داشتند. به همین ترتیب کم کم یخچال‌های بدون برفک وارد بازار شدند.

آشنایی با بخش‌های سیستم دیفراست یخچال

سیستم دیفراست از قطعات و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که با هماهنگی و کمک بین آنها از تشکیل برفک جلوگیری می‌کنند. با به دست آوردن اطلاعات کافی درباره بخش‌های مختلف، در صورت بروز هرگونه خرابی به راحتی می‌توانید در رفع آن برآیید.

  • اواپراتور: اواپراتور قطعه‌ای است در یخچال، که وظیفه آن سرماسازی یخچال است. اگر در دستگاه شما سرمایی وجود نداشت باید اول اواپراتور را بررسی نمایید.
  • تایمر: در اطراف اواپراتورهای جدید قطعه‌ای به نام گرمکن وجود دارد، که در روند ذوب شدن برفک‌ها بسیار تاثیرگذار است. تایمر هرچند ساعت یکبار دستور گرم کن می دهد، تا وارد مدار شده و با تولید گرما برفک‌های اطراف اواپراتور را از بین ببرد.
  • سنسور: به زبان ساده می‌توان گفت که مسئولیت اندازه گیری دمای قطعه‌ی گرما دهنده، برعهده سنسور دیفراست یخچال است.
  • ترموفیوز: این قطعه که با نام فیوز حرارتی هم شناخته می‌شود، وظیفه کنترل هیتر المنت را برعهده دارد.
علل دیفراست نکردن یخچال

علل دیفراست نکردن یخچال

علل خرابی یا دیفراست نکردن یخچال

از متداولترین ایراداتی که در یخچال‌های جدید به وجود می‌آید، دیفراست نکردن یخچال است. در ادامه علت بروز این مشکل در سیستم دیفراست یخچال را بررسی می‌کنیم.

خرابی المنت

یکی از بخش‌های اصلی دیفراست‌ها المنت می‌باشد. این قطعه بعد از دریافت دستور فعالسازی، وظیفه آب شدن برفک ها را به عهده می‌گیرد. اما در صورتیکه المنت خراب گردد، برفک در یخچال‌ها آب نمی‌شود و موجب خرابی سیستم دیفراست می‌شود. برای بررسی از سالم بودن المنت، یخچال را خاموش کرده و سپس سیم‌ها را از المنت جدا کنید و به اهم متر وصل کنید. اگر اهم متر عددی خارج از ۲۰۰ تا ۳۰۰ بود المنت دستگاه ایراد دارد. در این شرایط باید با یک نمایندگی تعمیرات یخچال جنرال و یا سایر برندها تماس بگیرید تا در برطرف کردن مشکل به شما کمک کنند.

خرابی سنسور دیفراست یخچال

اگر سنسور دیفراست خراب شود،؛ دیگر این قطعه توانایی تشخیص دمای داخلی محفظه یخچال را ندارد و فرمان فعال شدن هیتر را صادر می کند. در نهایت برفک تشکیل شده در یخچال ها آب نمی‌شود‌. در اینجا هم برای تست سنسور، یخچال را خاموش کنید. دو شاخه را از پریز بکشید. سپس آن را باز کنید و با استفاده از اهم متر مقاومت آن را اندازه بگیرید. اگر روی اهم متر عدد صفر نمایش داده شد، به این معنی است که سنسور دیگر مقاومتی ندارد و باید تعویض گردد. برای این منظور هم باید با یک مرکز تعمیر فوری یخچال در اصفهان و دیگر شهرها تماس بگیرید.

خرابی ترمودیسک

یکی دیگر از مواردی که به علت دیفراست نکردن یخچال برمی‌گردد، خرابی ترمودیسک است. در صورتی که این قطعه خراب گردد اول باید مقاومتش سنجیده شود، اگر مقاومت آن از حد معمول خارج گردیده باشد، باید حتما ترمودیسک تعویض گردد.

خرابی برد الکترونیکی دیفراست

از دیگر مواردی که به عنوان علت سرد نکردن یخچال باید مورد بررسی قرار می‌گیرد، خراب شدن یکی از بردهای دستگاه است. برد الکترونیکی وظیفه‌ی کنترل عملکرد بخش‌های مختلف سیستم دیفراست یخچال را با هماهنگی برد الکترونیکی اصلی به عهده دارد. برای بررسی عملکرد بردهای دستگاه نیاز به ابزار و وسایل و همچنین دانش فنی دارید. در اصفهان، برای رفع این مشکل می‌توانید با نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش با کد 358 تماس بگیرید.

از دیگر علت‌های خرابی سیستم دیفراست یخچال‌ها می‌توان به کم شدن تدریجی دمای یخچال، احساس صدای زیاد در یخچال، کار نکردن فن یخچال فریزر، جمع شدن یخ، بالا رفتن دمای یخچال فریزر اشاره کرد.

بهترین تعمیرات یخچال ساید در اصفهان

عمل دیفراست کردن در یخچال‌ها باعث می‌گردد، برفک‌های موجود در آن آب شود و یخچال کارکرد معمول خود را ادامه دهد. معمولا خرابی یکی از قطعات داخلی یخچال موجب می‌شود که عمل دیفراست انجام نگردد. برای بررسی سلامت کارکرد قطعات یخچال نیاز به ابزار و وسایل خاص و دانش فنی دارید. اگر از دانش کافی برخوردار نیستید، بهتر است ا زتعمیرکاران حرفه‌ای کمک بگیرید.
در اصفهان ما به شما شرکت پارسان سرویس را پیشنهاد می‌کنیم. این شرکت که همان نمایندگی جنرال الکتریک حسینی در اصفهان است، در زمینه تعمیر انواع یخچال فریزر و ساید بای ساید تخصص و دانش کافی را داراست. تکنسین‌های این مرکز انواع تعمیرات یخچال فریزر را با بهترین کیفیت و با استفاده از بهترین قطعات یدکی و با مناسب‌ترین قیمت و در اسرع وقت انجام می‌دهند و دستگاه شما را همانند روز اولش به شما تحویل می‌دهند.

تماس فوری: 09134220144

فهرست